S:t Ahriks Gille ingår i Krönikan om Margholerskogens Öde, vardagligt benämnd Thule-kampanjen. En introduktion till kampanjen, med en resumé över dess tidigare delar, finns på annan plats på sidan. Läs den först om du inte redan gjort det; den är nödvändig för att de här texterna skall bli helt begripliga.
Alla deltagare behöver också läsa Världshäftet från Thule i brand; det är dock inte nödvändigt att ha läst det för att förstå de närmast följande texterna. Världshäftet finns upplagt på kampanjhemsidan.
S:t Ahriks gille
är ett inomhus-Live i historieromantiskt inspirerad fantasymiljö. Det kretsar kring hur några av invånarna i Geda, kungariket Gedaniens huvudstad, inleder sitt vinterfestfirande i skuggan av hotet från fienden som översvämmat landet. Tonvikten ligger på stämning i högre grad än intrigspel; en viktig avsikt är att levandegöra en del av staden Geda och dess förhållande till de stora skeende runtomkring.Rent praktiskt löper själva spelet över en dag och kväll, då kung Imrar själv med ett litet följe gästar några av stadens borgare för att dela Väktarnattsvarden – det anspråkslösa kalaset kvällen innan den verkliga festen börjar – med dem. Där dricker de den traditionella skålen för gott år och fred, låter underhålla sig av lekare och tiggare och talar om de ting som hänt och händer i riket.
Vi befinner oss i Terra Cognita, en parallellvärld till vår egen som har stora likheter med medeltidens Europa. Skådeplatsen för krönikan är de Norra Kungarikena, en samling småriken i norr som geografiskt ungefär motsvarar de svenska Mälarlandskapen.
Grundläggande
fakta: Speldagar: 16-18 mars 2001. Den 16 är ankomst- och förberedelsedag. Område: Folkets Hus i Svanå, norr om Västerås. Deltagaravgift: 150 kr. Sista anmälningsdag: 15 februari 2001. Beräknat antal deltagare: ca 30-50. Telefon/e-post: Markus
Waltersten: 018-46 17 42, 0708-30 83 68, kungimrar@hotmail.com Theo
Axner: 018-50 56 07, theo.axner@home.se Henrik Hoffström: 021-12 47 76, hoffa@mbox311.swipnet.se |